بحث شیرین یارانه در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷/ خواهش ویژه از رهبری/ مراقب فرار مالیاتی باشیم

  • بوسیله admin
  • 6 سال قبل
  • 0
یارانه

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در قامت نماینده مخالف بودجه ۹۷ توضیح داد: باید قبول کنیم که دخل و خرج دولت بسیار نامیزان است یعنی برای رفع کسری بودجه باید از بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، او با اشاره به اين نكته كه نظام مالي ما فربه و در حال تركيدن است، گفت: زماني كه از ۷۳ هزار ميليارد تومان براي اشتغال،۱۷ هزار ميليارد از بودجه عمراني برداشته مي شود آيا برخلاف اشتغال زايي نيست؟

بخشي از صحبت‌هاي اين نماينده مجلس را در ادامه بخوانيد:

*چاپ اوراق نيز مشكل ساز شده است و در بلند مدت آسيب جدي به كشور ايجاد كرده و باعث افزايش بدهي هاي دولت مي شود.

*تا برنامه مشخصي براي اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغال زايي نخواهد و اين وعده ها تنها اميدوار كردن مردم است. بايد روند سرمايه گذاري را تسهيل كنيم.در كشوري كه در برخي مواقع صدور مجوز سرمايه گذاري ۱۸ ماه طول ميكشد، مشكل اشتغال حل نخواهد شد.

*سرمايه گذاران با سود تسهيلات ۲۰ درصد سرپا نخواهند ماند. آقاي روحاني!بانك ها را ملزم كنيد كه از سودهاي بالا دست بردارند.

*و اما بحث شيرين يارانه ها! بدون اينكه بخواهيم بگوييم مشكل دولت است يا مجلس برنامه مشخصي از يارانه ها بدهيد تا افراد بدانند اگر از يارانه بگذرند،‌ برايش اشتغال ايجاد مي شود. من نميگويم واقعا يارانه ها قطع شود اما معتقديم كه دولت بايد بتواند برنامه منسجم براي يارانه ها ارائه دهد تا اين يارانه صرف اشتغال شود.

*حدود ۸۰ درصد را ملي اعلام كردند و تنها ۲۰ درصدش استاني هزينه ميشود.دليلش چيست؟ چرا اجازه نميدهيد بودجه به استان ها سرازير شود؟

*آموزش و پرورش و بنياد شهيد بودجه شان استاني شده است كه اين درست نيست.مگر مي شود در يك استان حقوق فرهنگيان پرداخت شود و در استان ديگر يك زماني زلزله بيايد و حقوق نگيرد؟

*دو خواهش از حضرت آقا در مورد پاداش پايان خدمت فرهنگيان و بحران آب داريم و از ايشان ميخواهيم در اين زمينه برداشت از صندوق توسعه ملي انجام شود.

بودجه ريزي۹۷ برخلاف گذشته براساس چانه زني نيست

رمضانعلي سبحاني فرد نماينده مردم سبزوار نيز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت:يكي از موارد اين لايحه براي رسيدن به اهداف تعريف شده اين است كه نسبت به سنوات گذشته تغييرات اساسي در ساختار بودجه ريزي مشاهده ميشود.درگذشته بودجه ريزي براساس چانه زني بود اما اين بار مبتني بر عملكرد و با نظارت بيشتري است.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*تغيير ديگر اين لايحه، كاهش رديف هاي متفرقه و ساماندهي رديف هاي اصلي و واگذاري تعداد زيادي از رديف ها به استان ها است. در اعتبارات سرمايه اي به بيش از ۳۰ درصد رسيده است.

*محيط زيست، حمل و نقل ريلي ، توجه به ساماندهي بافت هاي فرسوده، ساماندهي حمل و نقل عمومي از اوليت هاي ديگر بودجه بودند.در شرايطي كه استكبار جهاني به دنبال بحران در منطقه است، به بنيه دفاعي در كشور توجه ويژه شده است.

چند نماينده به ۸۰۰ ميليارد بودجه شركت‌ها ورود كرده‌اند؟

حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان نيز مخالف كليات بودجه بود. او گفت:اين مخالفت به معناي ناديده گرفتن زحمات دولت، سازمان بودجه و كميسيون تلفيق نيست. اما چند نكته موجب اعلام نظر مخالف من شد.

*ما به اين بودجه نمي توانيم،‌بودجه عملياتي بگوييم. دو سوم ارقام بودجه از دسترس مجلس و نظارت مجلس خارج است. حدود ۸۰۰ ميليارد تومان بودجه شركت ها و بانك ها است، من سئوال ميكنم چند نفر از ما توانسته ايم وارد اين ارقام شويم؟ درست است شركت هاي دولتي هستند اما چقدر ما فرصت ميكنيم به اين بحث وارد شويم؟

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*دو سوم رقم هاي بودجه ما به بخش خارج از بودجه عمومي شركت ها مي رود كه عملا به آن پرداخت نمي شود.بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان بودجه دولت است و تنها ۶۰ هزار ميليارد بودجه عمراني است. براين اساس چطور ميتوانيم كشور را توسعه دهيم؟

*( با اشاره به افزايش درآمد دولت از طريق ماليات): ما تشكر مي كنيم كه درآمدهاي مالياتي از درامدهاي نفتي بيشتر شده است اما بايد به ركود توجه و فرارهاي مالياتي را پيدا كنيم.

تشکر چندین باره از افزایش بودجه بنیه دفاعی کشور در صحن مجلس

همچنین جمشید جعفرپور صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: بی شک بودجه پیشنهاد تلفیقی از نقاط قوت و ضعف است. نقاط قابل دفاع و لازم الاصلاح دارد. هدف موافقان و مخالفان نیز دستیابی به بودجه کارآمد است.

نماینده منتخب مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به واقعیات و شرایط محیطی، اگر هر کدام نمایندگان می خواستند بودجه بنویسند چقدر با بودجه فعلی متفاوت بود؟ اگر کلیات لایحه بودجه رد شود و به کمیسیون تلفیق برگردد، چه تفاوتی با بودجه فعلی می کند.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*مأموریت بودجه چیست؟ پیش برد برنامه های توسعه، سیاست های ابلاغی رهبری و توجه به اولویت های همچون اشتغال و اقتصاد است.

*اگر صرف اقتصاد همه مشکلات را برطرف می کرد و آسیب های اجتماعی را از بین می برد، چرا در اقشاری که مشکلاتی مالی ندارد، آسیب های اجتماعی مشاهده می شود بنابراین توجهات فرهنگی در کنار توجهات اقتصادی ضرورت دارد.

*توجه به بازنشستگان، فرهنگیان، اقشار آسیب پذیر، نهادهای خودجوش و پرثمر فرهنگی مهم است. مالیات پلکانی، شفافیت مالی، احیای بافت فرسود، طرح تحول سلامت، حذف افزایش قیمت حامل های انرژی، پرداخت یارانه به سمت اقشار آسیب پذیر و توجه به بنیه دفاعی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه ۹۷ است. مخالفان محترم گزارش کمیسیون تلفیق بودجه نهایی نیست، امکان دارد و لازم است که نقاط ضعف لایحه بودجه را اصلاح کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.