استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی برای شرکت های متوسط و کوچک (SMEs)

  • بوسیله admin
  • 5 سال قبل
  • 0

استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی برای شرکت های متوسط و کوچک (SMEs)

از آنجایی که استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی کامل (full IFRS)  برای پاسخگویی به نیازهای سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عمومی طراحی شده اند، فلذا طیف وسیعی از مسائل و موضوعات را پوشش می دهد، همچنین حاوی تعداد زیادی از دستورالعمل ها و راهنمایی ها، از جمله الزامات افشاء مناسب برای شرکت ها با مقاصد عمومی است.

این درحالی است که استفاده کنندگان از صورتهای مالی، شرکت های متوسط و کوچک (SMEs) نه تنها به استانداردهای کامل full IFRS نیاز ندارند، بلکه، آنها بیشتر به ارزیابی جریان نقدی کوتاه مدت، نقدینگی و پرداخت بدهی ها متمرکز هستند. همچنین بسیاری از شرکت های متوسط و کوچک (SMEs) اظهار می کنند که، استانداردهای کامل(full IFRS)یک مسئولیت سنگین به آنها تحمیل می کند، بار اضافه ای که همزمان با افزایش جزئیات در استاندادها در حال افزایش است.در حالی که  اغلب کشورها تازه شروع به استفاده از آنها کرده اند.

بنیاد IFRS  اظهار می کند، ماموریت ما این است که استانداردهای IFRS  را که شفافیت، پاسخگویی و کارآیی را به بازارهای مالی در سراسر جهان می رسانند، توسعه دهیم. بنابراین، پیشنهاد توسعه استانداردهای  IFRS برای شرکت های متوسط و کوچک SMEs، با اهداف دوگانه بنیاد IFRS  یعنی، پاسخگویی به نیازهای استفادکنندگان  همزمان با  ملاحظات هزینه و منفعت برای  تهیه کنندگان مورد توجه قرار داشت.

در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۰۹، بنیاد استاندارد بین المللی گزارشگری مالی، استاندارد ( IFRS for SMEs Standard) را برای استفاده موسسات کوچک و متوسط  طراحی کرد. این استاندارد نتیجه یک فرآیند توسعه پنج ساله با مشورت گسترده با موسسات کوچک و متوسط  در سراسر جهان است. از آن زمان به بعد درسال  ۲۰۱۵ برای موسسات کوچک و متوسط به روز شده است.

همچنین بنیاد IFRS مجموعه ای از ۳۵ مدل پشتیبانی را برای کمک به اشخاصی که استاندارد ( IFRS for SMEs Standard) را برای موسسات کوچک و متوسط  استفاده می کنند، در دسترس قرار داده است. این استاندارد به طور خاص برای شرکتهایی است که مسئولیت پذیری عمومی ندارند – بدهی و یا سهام آنها در یک بازار عمومی معامله نمی شوند.

یک مدل پشتیبانی برای هر بخش از استاندارد وجود دارد. هر مدل، الزامات مربوط به بخش مربوطه استاندارد را توضیح می دهد، برآوردها و سایر تصمیمات مرتبط با آن بخش را توضیح می دهد و مقایسه با سایراستانداردهای IFRS را ارائه می دهد. علاوه بر این، بسته شامل هزار نمونه مثال و بیش از ۳۵۰ سوال تستی است، که به خوانندگان امکان می دهد تا درک خود از استاندارد را آزمایش کنند.

استاندارد( IFRS for SMEs Standard)از استانداردهای کامل IFRS با اعمال تغییرات مناسب بر اساس نیازهای استفاده کنندگان صورتهای مالی موسسات کوچک و متوسط و ملاحظات هزینه-منفعت حاصل شده است.

استاندارد( IFRS for SMEs Standard)برای موسسات متوسط و کوچک یک استاندارد مستقل است  (کمتر از ۲۵۰ صفحه) که برای پاسخگویی به نیازها و قابلیت های موسسات کوچک و متوسط طراحی شده است، و بصورت تخمینی  بیش از ۹۵ درصد از موسسات در سراسر جهان را شامل می شود.

استاندارد برای موسسات متوسط و کوچک (IFRS for SMEs Standard) در مقایسه با استاندادهای کامل( full IFRS  )و  استاندادهای ملی(GAAP)  به جهات مختلف از پیچیدگی های کمتری برخوردار است.

مباحثی که  مربوط به موسسات متوسط و کوچک نیست حذف شده است؛ برای مثال سود هر سهم، صورتهای مالی میان دوره ای و گزارشگری بخش های مختلف و … .

بسیاری از اصول برای شناسایی و اندازه گیری دارایی ها، بدهی ها، درآمد و هزینه ها در استانداردهای کامل IFRS  ساده شده اند. به عنوان مثال، تمام هزینه های  مرتبط با استقراض و توسعه به عنوان هزینه دوره شناسایی شده اند. مدل بهای تمام شده  برای مباحث مشارکت های خاص و غیره.

موارد افشاء اطلاعات بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.  (تقریبا ۹۰ درصد کاهش داشته است).

این استاندارد بصورت شفاف نوشته شده و به راحتی قابل ترجمه به زبانهای دیگر است.

برای کاهش بار مسئولیت موسسات متوسط و کوچک، انتظار می رود تجدیدنظر در استاندارد،  در هر دوره سه ساله، یک بارمحدود شود.

شما می توانید توضیحات تکمیلی و جزئیات بیشتر را در سایت ذیل مشاهده نمایید:

منبع https://www.ifrs.org

 مسعود گودرزی – مشاور رسمی مالیاتی – حسابدار رسمی

همراه: ۰۹۱۲۸۱۷۹۰۹۶ 

تلگرام: ۰۹۳۷۹۴۱۲۹۰۳

ایمیل : IACTC@yahoo.com

آدرس : تهران، جنت آباد، ۳۵ متری گلستان، پلاک ۱۴

 

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.